Framtiden

Pratade med Bästa Kompis häromdagen. Hon frågade mig om jag tänker mycket på framtiden. Självklart svarade jag ja, för det gör jag verkligen. Hon berättade då att hon planerat när hon ska skaffa barn, hur hon ska bo och hur hennes familj ska vara. Jag blev så förvånad! När jag tänker på framtiden har jag inte ens tagit med barn och partner i beräkningen... Jag står själv i centrum. Jag har funderat på karriär, resor, studier, volontärarbete, fester och annat roligt och stimulerande som jag vill göra. När jag sa det till henne sa hon att hon inte tänkt så mycket på det, vad hon vill göra. Hon sa att hon inte förstod när hon skulle hinna resa och göra allt sådant som jag pratade om.

Jag sa helt enkelt att jag inte tänkt på partner och barn, utan att det fick komma när det passade mig - jag skulle stå i centrum, jag skulle göra karriär och satsa på mig själv. Om jag hade familj samtidigt fick det väl vara så, men jag skulle leva ut mina drömmar. Då skrattade hon och sa "Men Finis, man kan inte ha man och karriär samtidigt!". Jag blev så frustrerad. Självklart kan jag ha både familj och karriär om det är vad jag vill! Jag vägrar nöja mig med ett Svensson-liv, jag vill göra allt det jag drömt om. Jobba för FN eller inom annan politik, resa över hela världen, studera utomlands och festa. Vad menar hon med att jag inte kan göra det om jag ska ha familj samtidigt? Jag kan göra allt jag vill, det är bara det att familjen då får anpassa sig efter mig och det jag vill göra. Simple as that.

Ingen ska hindra mig från att leva livet fullt ut. Inte ens de jag älskar, för jag älskar mig själv mer (jag vet, jag låter väldigt självgod, men det är ju sant, i alla fall just nu)

Kommentarer
Postat av: evelina

Det din kompis sa kan ha varit bland det dummaste jag hört haha! Klart man kan ha familj och kärriär samtidigt!? Samma när folk säger att när man skaffar barn, så tar livet slut, allt det roliga är puts väck, men varför egentligen? Varför ska livet ta slut när man skaffar familj? Är det inte då livet börjar? Jag vill ha barn i tidig ålder, men det hindrar ju inte mig från att göra karriär och leva mina drömmar? :) Så jag håller verkligen med dig!

2011-06-18 @ 18:57:31
URL: http://dinaandetag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0